Eseu copilarie

 

Tema jocului a fost ilustrata in opere literare,dar a fosta abordata si in alte domenii de cunoastere:pictura,cinematografia,sociologia,psihilogia.Rolul jocului in cultura umanitatii reprezinta asadar subiectul unor scrieri interesante precum:,,Amintiri din copilarie”, ,,Volumul Cartea cu Jucarii”, ,,Homo ludens” de Johan Huizinga, ,,Jocurile si oamenii” de Roger Caillois etc.

Jocul are ca sinonim creatia(intealeasca ca joc al ideeilor).

La origini,jocul era o forma de comunicare cu fortele supranaturale asa cum erau ele reprezentate in culturile arhaice.Intelegem prin joc prezenta unor factori ce atrag dupa sine o lume de simboluri si semnificatii.Jocul presupune o conventie si deriva din dorinta de cunoastere a lumii.Nu este doar un simplu fenomen biologic,are o functie afectiva,psihologica,dar si comportamentala.

Joaca presupune spontaneitate,nu este doar un prilej de distractie,ci si o forma de exprimare a personalitatii.

Copilaria si jocul alcatuiesc un spatiu ideal spre care scriitorii se intorc,evocandu-l cu incantare si nostalgie.Roger Caillois,in lucrarea ,,Eseuri despre imaginatie” ,Capitolul ,,Teoria jocurilor” ,ofera o clasificare:jocuri de societate,jocuri de indemanare,jocuri in aer liber,jocuri de rabdare,jocuri de constrctie,jocuri sportive.El constata ca aceasta activitatea implica risc,rabdare,abilitate,inteligenta,libertate,inventive.

Jocul ca sinonim al creatiei este prezentat in categoria artelor poetice.O creatie incadrata tipologic in categoria artei poetice exprima crezul artistic al unui creator,avad valoare programatica.

Cratia de tip arta poetica exprima conditia creatiei,conditia creatorului si trimite la un referend pe care il transfigureaza poetul.

Poemul ,,Dupa melci” apare in anul 1921 fiind publicar sub forma unei plachete.

Tema o constituie jocul nevinovat al copilariei cu consecinte nefaste,dar si initierea celui care traieste o experienta tragic,menita sa-l maturizeze.

Poetul relateaza intamplarea din perspectiva adultului,considerand copilaria o etapa cu caracter initiatic.

Poemul este conceput pe o structura baladeasca.Versurile sunt inegale si compun un prolog, care fixeaza portretul copilului, si trei secvente construite simetic,numerotate cu cifre romane.

In prolog sunt fixate spatiul(,,Poiana din preajam asezarii”)si timpul(primavara timpurie ,,la un Sf prin faurare ori la Sf Mucenici”).Prin intermediul unei confesiuni a copilului maturizat de o experienta tragica pe care traise,este realizat portretul de-o dinioara prin trasaturi negative(,,Numai eu rasad mai rau”).

Principala parte a baladei se desfasoare in plan extern,planul naturii.Copilul pleaca in padure,gaseste un mel si vrea sa se joace cu el.Se comporta asemenea Creatorului.De aceea rosteste o incantatie magica spre a determina melcul sa iasa din gaoace.Descantecul are efecte catastrofale deoarece prin acest act magic se dezlantui fortele intunericului(capcauni,joimarite,muma-padurii).Finalul primei parti il constituie fuga copilului speriat de natura dezlantuita.

In partea a doua copilul este surprins in caminul parintesc.El uita pentru moment intamplarea cu melcul pe care il abandonase in vifornita iernii.Cand isi reaminteste invoaca vantul-forta protectoare-,il roaga sa nu distruga vietatea.

In partea a treia se revine la planul naturii.Reintors in padure,baiatul descopera melcul inghetat si realizeaza ca moartea acestuia a survenit in urma descantecului.Se lamenteaza si incearca sa anihileze efectul distrugator al cuvintelor magice.Isi doreste sa refaca echilibrul lumii,sa reinstaleze inocenta initiala.Din nefericire e nevoit sa se multumeasca doar cu relicva melcului-o dovada vesnica a inconstientei sale-.

Jocul nevinovat al copilului naiv devine o experienta de cunoastere,o initiere in viata si in moarte,dar si in forta cuvantului.

 

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s